Rotator zdjęć

Główna treść strony 2013

Rozwiązania komunikacyjne w gminie Serock

Temat komunikacji w gminie Serock od długiego czasu budzi kontrowersje i jest jednym z głównych problemów, z którymi mieszkańcy zwracają się przez formularz Pytań do burmistrza.

Wbrew temu, co pisze się na forach internetowych nie przechodzimy obok  tej kwestii obojętnie i cały czas rozważamy, jakie działania podjąć, aby zaspokoić potrzeby i pomóc w rozwiązywaniu problemów zgłaszanych przez mieszkańców. Problem komunikacji nie dotyczy tylko tych, którzy codziennie muszą dojeżdżać do Warszawy - do pracy, do szkoły. To także, wbrew pozorom, ważny temat dla tych osób, które mają inne oczekiwania, inne potrzeby są dla nich priorytetowe. Ale po kolei.


1. Rozmowy z ZTM
Nie sposób nie wspomnieć na początku o tym, że dyskusja nad kwestią komunikacji rozgorzała kilka lat temu i nieustannie od tamtego czasu podejmujemy działania, zmierzające do jej usprawnienia. Niestety nie są to sprawy łatwe i muszą zostać poprzedzone wieloma analizami, gdyż podjęcie decyzji o konkretnych rozwiązaniach będzie się najprawdopodobniej wiązało z nieprzechylnymi kwestiami dla pewnej części mieszkańców.


Praktyka pokazała jednak, że warto zapytać Państwa o sugestie. To w dużej mierze dzięki Państwa spojrzeniu na temat komunikacji uruchomiliśmy w 2011 roku pilotażową Lokalną Komunikację Autobusową, która dziś cieszy się dużym zainteresowaniem. Co miesiąc korzysta z niej średnio 2500 mieszkańców (dane na bieżący rok). Od sierpnia bieżącego roku zakres Lokalnej Komunikacji Autobusowej został rozszerzony o kursy do Łachy, Gąsiorowa, Nowej Wsi, Kani Nowej, Kani Polskiej, Cupla i Wierzbicy. Uruchomiono również 8 kursów na trasie Serock - SKM Legionowo i SKM Legionowo – Serock. W tym roku na LKA w budżecie Miasta i Gminy zostało zabezpieczonych 330 tysięcy złotych.


Mamy świadomość, że ten system komunikacji należy doskonalić, dlatego w październiku bieżącego roku zwróciliśmy się do Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie z prośbą o określenie warunków współpracy – finansowych, prawnych i technicznych - niezbędnych do uruchomienia linii lokalnych typu L, łączących obszar gminy Serock z Warszawą. Zarząd Transportu Miejskiego, wykluczył  przedłużenie linii 735 do Serocka i zaproponował połączenie gminy Serock z Legionowem, skąd kursują do Warszawy pociągi SKM i KM. Możliwe byłoby wtedy uruchomieniem dwóch linii: Serock – PKP Legionowo oraz Dębe – Jachranka – Zegrze (wjazd na osiedle) – PKP Legionowo.


Szacunkowe miesięczne koszty takiego rozwiązania przedstawiałyby się następująco:
- uruchomienie 20 kursów w dniach powszednich i 10 w dniach świątecznych na trasie Serock – PKP Legionowo, to koszt 66.067,00 zł brutto;
- uruchomienie 12 kursów w dniach powszednich i 6 w dniach świątecznych na trasie: Dębe – Jachranka – Zegrze – PKP Legionowo, to  koszt 40.951,00 zł brutto.
Łącznie roczne koszty tych dwóch linii, to 1.284.216,00 zł brutto.


Ceny biletów długoterminowych kształtowałyby się następująco (na dzień dzisiejszy):
- bilet 30-dniowy: 210,00 zł normalny oraz 105,00 zł ulgowy (zniżka 50%)
- bilet 90-dniowy: 536,00 zł normalny oraz 268,00 zł ulgowy (zniżka 50%)


2. Skąd fundusze na komunikację
Zapewne powyższe rozwiązanie – dojazd linią L do SKM-ki  - zaspokoiłoby potrzeby części serockiej społeczności. Jednak podczas spotkań z mieszkańcami sołectw czy w pismach składanych do urzędu, wyłaniają się inne sprawy ważne dla mieszkańców Miasta i Gminy Serock. Corocznie w gminie przybywa około 300 mieszkańców. W dużej mierze są to osoby, które wybrały Serock jako miejsce do zamieszkania, wybudowały tu dom - często w miejscach choć przeznaczonych pod zabudowę w planach zagospodarowania przestrzennego - to pozbawionych jeszcze infrastruktury technicznej i drogowej. Mamy obowiązek im pomóc. Gmina zobowiązana jest także do dokończenia rozpoczętych inwestycji oraz realizacji tych, zawartych w planach inwestycyjnych na przyszłe lata, takich jak: budowa dróg, chodników, kanalizacji, wodociągów, oświetlenia drogowego, itd. Inwestycji, które podniosą jakoś życia nowych i obecnych mieszkańców i ułatwią im codzienne funkcjonowanie. Inwestycji, do realizacji których gminę zobowiązują przepisy prawa oraz np. przynależność do Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu (inwestycje mające na celu zachowanie i ochronę środowiska naturalnego).

Ograniczone możliwości finansowe zmuszają nas do ustalenia priorytetów i dokonania wyboru zadań niezbędnych dla funkcjonowania społeczności lokalnej. Sfinansowanie wydatków na uruchomienie dodatkowej komunikacji do SKM Legionowo możliwe będzie poprzez rezygnację z wielu oczekiwanych i planowanych od lat inwestycji, lub podniesienie stawek podatkowych. Warto wspomnieć, że już od lat stawki  podatkowe w gminie Serock są obniżane w stosunku do górnych stawek ogłoszonych przez Ministra Finansów. Biorąc pod uwagę kryzys gospodarczy, związane z nim problemy z pracą i ogólną sytuacją finansową mieszkańców, podniesienie podatków naszym zdaniem nie jest rozwiązaniem właściwym. Trudno też zrezygnować z planowanych na najbliższe lata inwestycji.

 

3. Tradycyjna trasa dojazdów do Warszawy
Kolejnym problemem, na który napotykamy podczas rozmów o komunikacji, jest kwestia tego, czy mieszkańcy przyjmą nowy system dojazdu do Warszawy z przesiadkami, przez Legionowo. Są osoby, które wolą dojechać do Warszawy bezpośrednio i tam przesiąść się do autobusów i tramwajów  miejskich czy metra. W Serocku zatrzymuje się codziennie około 70 autobusów różnych linii dalekobieżnych, których przewoźnicy na naszą prośbę wjeżdżają do miasta z obwodnicy. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że w przypadku braku zainteresowania dojazdem autobusami różnych przewoźników, będą oni omijać miasto. Oznacza to, że część dojeżdżających zostanie pozbawionych bezpośredniego połączenia z Warszawą. Tego też chcemy uniknąć.  


Należy zauważyć, że głównym problemem osób starających się o linię łączącą Serock z SKM Legionowo jest aspekt ekonomiczny (zmniejszenie kosztów dojazdu) i jak najbardziej to rozumiemy. Nie chodzi więc o kłopoty z komunikacją do Warszawy, bo ilość kursów prywatnych przewoźników w dużej mierze zaspokaja potrzeby mieszkańców w godzinach dojazdów do pracy i szkół. Proszę jednak zrozumieć, że nie możemy pochopnie podjąć decyzji, która usatysfakcjonuje najprawdopodobniej tylko część społeczeństwa gminy Serock, być może kosztem jakości życia pozostałej grupy.


Być może musimy się zastanowić nad innym rozwiązaniem, np. dofinansowaniem kosztów dojazdów jakiejś grupy osób. Będziemy starać się zbadać, jaka jest to grupa, jakie są faktyczne oczekiwania mieszkańców względem komunikacji i zastanawiać się, w jaki sposób rozwiązać ten – Państwa i nasz – problem. Prosimy o cierpliwość.

Jak wspomnieliśmy wcześniej praktyka  pokazała, że dobrym posunięciem było poproszenie Państwa o sugestie w sprawie Lokalnej Komunikacji Autobusowej – dziś ta komunikacja funkcjonuje sprawnie. Dlatego w przyszłym roku w jednej przesyłce z decyzjami podatkowymi dostaną Państwo również ankietę, związaną z tematem komunikacji, której wyniki dadzą nam miarodajny obraz potrzeb mieszkańców Serocka oraz pozwolą nam podjąć konkretne działania  w temacie komunikacji.

 

Burmistrz Miasta i Gminy Serock
Sylwester Sokolnicki

wstecz